Inskolning

Vårt mål med inskolningen är att ert barn samt ni som vårdnadshavare ska få en så bra start som möjligt hos oss, därför har vi 2 veckors inskolning. Syftet med inskolningen handlar i första hand om att barnet ska känna sig trygg hos oss. Få tid att lära känna den nya miljön, personalen samt att komma in sig i barngruppen. Tiden för detta varierar från barn till barn, vissa känner sig trygga och säkra redan efter några dagar medan andra behöver längre tid på sig. Men generellt brukar två veckor vara lagom, då hinner barnet i lugn takt få komma in sig i verksamheten. En inskolningsperiod kan till exempel se ut på följande sätt;

De första dagarna handlar oftast om korta besök (ca 1 tim) tillsammans med vårdnadshavare. Sedan utökas tiden lite för varje dag, allt beroende på hur det går för barnet. Vårdnadshavaren håller sig mer och mer i bakgrunden, försvinner ur sikte korta stunder, för att sedan lämna barnet helt de sista dagarna under inskolningen. Barnet får också under andra veckan, prova att äta och sova på förskolan.

Viktigt är också att barnet får chans att knyta an till en personal till en början (den som har inskolningen), för att sedan alltmer bekanta sig med resten av personalen och de andra barnen.

Under inskolningen är det bra om personalen får så mycket information som möjligt kring barnet, eventuella allergier, sovrutiner etc. Ni kommer även att få mer information av oss när ni börjar.

Om de små barnen inte äter av lunchen eller sover under lunchtiden så försöker vi alltid se till så att de får i sig något annat under dagen.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång